مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

عکاسی در معماری

نكته جالب توجه در مورد عكاسي صنعتي معماري اين است بزرگترين فایده و نكته جالب در آن، همزمان مي تواند بزرگترين نقطه ضعف آن نيز باشد! آن نكته چيست؟ خيلي ساده است ، اينكه سوژه هاي شما (ساختمانها) حركت نمي كنند! بنابر اين لازم نيست نگران از دست دادن موقعيت سوژه و موارد همانند ان باشيد. اما نكته منفي اين است كه شما نميتوانيد سوژه خود را حرکت دهید.

……………………………………………………………………………………

نكته1 : متفاوت فکر کنید.

دنبال نقاط غير رایج و جالب در سوژه خود باشيد. يا سعي كنيد از زاويه هاي تازه از جزييات سوژه خود عكس برداری کنید. سعي كنيد از ثبت عكسهاي غير هيجان انگيز از ساختمانهاي معمولي مستطيل شكل كه شبيه قوطي كبريت هستند دوری كنيد.

نكته2 : به نماي شب فکر کنید.

اغلب ساختمانها در ساعات غروب و يا در تاريكي شب هنگاميكه چراغ هاي تزييناتي و نورپردازي نماي آنها روشن شده باشد ، جلوه ي زیبایی پيدا كرده و ارزش افزوده زيادي براي عكس شما به وجود مي آورند.

نكته3 :دهانه ديافراگم يا Aperture را زياد باز نكنيد.

از f با عدد 11 به بالا استفاده كنيد وقتی از ساختمانها عکس بر داری مي كنيد بايد حواستان باشد همه ي جزييات دقيق و در فوكوس كامل باشند. معمارها اصولا خط ها و جزييات را دوست دارند و عكاسي معماري نيز بايد اين را نشان دهد.

دهانه ديافراگم با f13 يا f16 معمولا بهترين تنظيم و نقطه تعادل بين عمق ميدان و كيفيت عكس مي باشد. اكثر لنز ها در يك f خاص ، بهترين تعادل عمق ميدان و كيفيت را ارائه مي دهند و حتي گرانترين لنز ها هم در يك f خاص بهتر از f هاي ديگر عمل مي كنند. اين f بيته به هر لنز فرق مي كند و بايد خودتان آن را پیدا كنيد. با سرچ در اينترنت هم مي توانيد اين f خاص را براي هر لنز پیدا کنید.

عکاسی

نكته 4: در سوژه به دنبال شكل ها و جزييات باشید.

از داخل يا vewfinder يا ويزور چشمي دوربين خود نقاط مختلف ساختمان و يا سازه را بررسي كنيد. دنبال الگوهاي تكرار شده يا نقاط ویژه سوژه باشيد و با زوم كردن آنها را به تنهايي ثبت كنيد. سعي كنيد تمام فريم خودره به روش درست به سوژه مورد نظر اختصاص بدهيد.خط هاي مورب برجسته در سوژه حس بیشتری را در عكس القا مي كنند.انهارا فراموش نکنید.

نكته 5:عكاسي با سه پايه يا بدون سه پايه؟

در عكاسي معماري معمولا از سه پايه استفاده شود. اما اگر عكاسي انتزاعي مورد نظر شماست ميتوانيد بدون سه پايه هم عکس بگیرید. حتما قابليت Image Stabilazation لنز خودرا فعال كنيد.

هنگام چكاندن شاتر عضلات خودرا تا حدي منقبض كنيد ، يك نفس عميق بکشید و كليك کنید. اطمینان داشته باشيد در آرامش کامل شاتر را چكانده ايد. هيچ چيز بدتر از اين نيست هنگامي كه عكسها را براي اديت به سيستم خود انتقال دادید ، متوجه اشكال در فوكوس تصوير و يا مات شدن عكس به علت لرزش دوربين شويد. فاجعه است! همه عكاسها اين فاجعه را در ابتدای فعاليت خود متوجه شده اند.

در صورت استفاده از سه پايه ، در صورت امكان از سه پايه هايي كه بال هد دارند استفاده كنيد چرا كه آزادي عمل بيشتري نسبت به سه پايه هاي معمولي pan & tilt دارند. اگر هم امكانش را نداريد اشکالی ندارد.

نكته 6: صبر ، تحمل و دقت

نكته خوب عكاسي ساختمان و معماري اين است كه سوژه هاي شما جا به جا نمیشوند. پس مي توانيد براي رسيدن زمان مناسب فکر كنيد. موقعيت ابرها و نوع و زاويه تابش خورشيد را بررسی کنید. اگر با 5 يا 10 دقيقه صبر كردن ابرها به موقعيت مناسبتري نسبت به سوژه عكاسي شما ميرسند ، پس منتظر بمانید!

نكته 7: از فيلتر پولاريزه استفاده كنيد.

اگر تنها يك فيلتر براي لنز خود مي خريد آن بايد فيلتر پولاريزه مدور (circular polarizer) باشد. رنگ آبي آسمان و سفيدي و شفافيت ابرها چيزي نيست كه بخواهيد با نخريدن فيلتر پولاريزه آن را از دست دهيد. انعكاس شيشه ها و سطوح براق هم كه ديگر براي شما مزاحمتي ايجاد نخواهند کرد اگر از اين فيلتر استفاده كنيد.

نکته8:مجوز هاي لازم را براي عكاسي در مكانهاي عمومي داشته باشيد.

براي ثبت عكس هاي زیبا معماري و ساختماني اين مورد زياد نياز به توضيح ندارد، مجوز عكاسي را با خود داشته باشيد. اگر هم براي خودتان عکس میگیرید حواستان باشد به ساختمانهاي دولتي و يا حساس نزديك نشويد و حتي لنز خود را به طرف آنها نگيريد.

نكته 9: فاصله را رعایت كنيد.

عكاسي از ساختمانها از فاصله نزديك با يك لنز وايد معمولا تاثير نامطلوبي بر زوايا و خطوط موازي سوژه مي گذارد. سعي كنيد فاصله مناسب را حفظ كنيد مگر اينكه بدانيد چه مي كنيد!

نكته 10:بالا رويد!

اگر ميتواني با رفتن روي يك پل عابر پياده و يا طبقات ساختمانهاي اطراف كمي از سطح زمين بالاتر بروید مطمئن باشيد زوايا و تركيب بندي هاي عالی را بدست می اورید.

نكته 11: دوربين را طراز (تراز) كنيد.

اين مورد هم زياد نياز به توضيح ندارد،

نكته 12: زمان عكاسي

خورشيد از سمت شرق به غرب مي رود. پس زاويه تابش نور با سطح ساختمان را بررسي كنيد و زمان مناسب عكاسي را مشخص کنید.

نكته 13: ساعت طلايي.

به مدت كوتاهي قبل از غروب ، زاويه و رنگ تابش نور خورشيد باعث به وجود آمدن سايه هايي طلايي ، بلند و جادويي بر روي ساختمانها مي شود. به هيچ عنوان ان ها را فراموش نکنید.

نكته 14: صحنه را بچينيد

خودروهايي كه جلوي ساختمانها پارك مي كنند ، عبور و مرور مردم و اشيا مختلف صحنه را در نظر بگیرید. اگر مجبورید آنها را در فريم خود ثبت کنید به بهترين حالت اين كار را انجام دهيد به طوري كه مقياس اندازه ساختمان با ديدن آنها براي مخاطب عكس مشخص شود.

عکاسی در معماری

تجهيزات مورد نياز:

– دوربين :‌ثبت و ضبط

دقيق ترين جزئيات در عكاسي معماري نیاز است و بايد با وسواس تمام تصويرهايي با كيفيت بسيار خوب ارائه دهد. در عكاسي معماري بايد خطوط و سطوح عمودي بنا در تصوير كاملاً‌عمودي باشند. از اصول اوليه عكاسي معماري،كج نبودن خط افق در تصوير،‌عمود بودن ساختمان و خطوط و سطوح عمودي آن در تصوير است.

– سه پايه :

عكاساني كه به كيفيت و وضوح كامل تصوير خود فکر میکنند. استفاده از سه پايه عكاسي را بسيار جدي میپندارند براي اينكه تصوير از بيشترين وضوح برخوردار باشد نبايد در محيط هاي كم نور يا فضاهاي داخلي بدون آنكه دوربين بر روي سه پايه نصب باشد اقدام به عكاسي کنند.

– فيلم :

فيلم هاي رنگي يا سياه و سفيد با حساسيت بالا و فوق العاده زياد كمتر در عكاسي استفاده مي شود. زيرا فيلم ها با حساسیت بالا با افزايش دانه ها جزئيات تصوير را کم میکنند.

– فيلتر :

فيلترهاي زرد،‌نارنجي و قرمز در عكاسي سياه و سفيد براي تشديد كنتراست ابرها و آسمان و كنترل تيرگي آسمان و فيلتر پولاريزه براي از بين بردن انعكاسهاي نامطلوب در شيشه ها و تيره كردن آسمان در عكاسي رنگي بيشترين استفاده را در عكاسي دارد.

عکاسی در معماری

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.