مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

کاربرد ام دی اف در دکوراسیون داخلی منزل

ام دی اف چیست؟

ام دی اف

ام دی اف

ام دی اف نوعی چوب مصنوعی است که از خاک اره و چسب تشکیل شده است که تحت فشار و حرارت زیاد با هم ترکیب میشوند، سطح این نوع چوب صاف و یکدست بوده و گاهی دارای نقوش دانه چوب باشد، ام دی اف از رنگ قهوه ای روشن تا تیره درجه بندی می شود و سطح صاف تر و لبه های منسجم تری نسبت به چوب طبیعی دارد.

ام دی اف مخفف عبارت تخته فیبر با چگالی متوسط ​​است، ام دی اف الیافی با چگالی متوسط ​​است که از ضایعات چوب فشرده شده و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد، ام دی اف اغلب به عنوان ماده اصلی و کار داخلی در صنعت چوب استفاده میشود، چیزی که ام دی اف را زیبا می کند پوشش روی آن است که بسته به نوع کار متفاوت است.

اچ پی ال، وینیل، پی وی سی و فرمیکا از جمله پرطرفدارترین مواد ام دی اف هستند، البته با توجه به نوع وزن متفاوت است. بنابراین در روکش ام دی اف از لایه های ضخیم و مقاوم استفاده می شود که متریال بهتری بدست می آورید، ام دی اف نوعی الیاف است که از تراشه های چوبی که تحت فشار و گرما به هم فشرده شده اند ساخته می شود.

در حال حاضر، در بیشتر موارد، تولید کنندگان به جای تخته سه لا یا نئوپان از ام دی اف استفاده می کنند، ام دی اف خواص مکانیکی و فیزیکی بالایی دارد و به همین دلیل نسبت به چوب طبیعی در برابر فرسایش، خوردگی و ترک مقاوم تر است، ضمناً تراکم چوب ام دی اف در تمامی سطوح آن یکسان بوده و استحکام آن بسیار بالاست.

امروزه چوب ام دی اف به دلیل تنوع در طرح و رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد، ام دی اف یکی از مهم ترین محصولات چوبی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، در ادامه به بررسی انواع و عملکردها و کاربرد ام دی اف در دکوراسیون داخلی منزل می پردازیم، پس تا پایان این مقاله با آسمان دکور همراه باشید تا کاربرد ام دی اف در دکوراسیون داخلی منزل را بدانید.

تاریخچه ام دی اف

تاریخچه ام دی اف

تاریخچه ام دی اف

تخته فیبر یا MDF یکی از اختراعات نسبتاً جدید در صنعت نجاری است که ابتدا به عنوان محصول جانبی کاغذ رایج شد، این محصول در سال 1898 منجر به تاسیس کارخانه تخته فیبر در انگلستان شد، سرانجام اولین کارخانه ام دی اف در سال 1965 در شهر دیپوزیت نیویورک تاسیس شد و ام دی اف را با برند بارابورد به مشتریان عرضه می کرد.

از آن زمان تولید و فروش این مواد الیافی بسیار افزایش یافت و انقلابی بزرگ در صنعت چوب ایجاد کرد و از ضایعات و بقایای چوب برای ساخت ام دی اف استفاده شد.

معرفی انواع ام دی اف

معرفی انواع ام دی اف

معرفی انواع ام دی اف

  • کلاس A: اینها تخته های نازکی هستند که برای ساخت دیوارها، پوشش های سقف، کفپوش PVC، صنعت خودروسازی، تخته های منحنی، سطوح پشتی کابینت ها و کمدها، رویه درب های چوبی استفاده می شوند، مشخصات فیزیکی: 1.8 میلی متر، 2.5 میلی متر، 2.5-6 میلی متر، 4-6 میلی متر
  • کلاس B: ام دی اف ضخیم برای کارهای مکانیکی در ضخامت های مختلف در انواع 30-45 میلی متر و 45-60 میلی متر ساخته می شود.
  • کلاس C: ام دی اف های حاوی فرمالدئید کم به عنوان کلاس C طبقه بندی می شوند که در ساخت مبلمان استفاده می شود.
  • کلاس D: تخته های ضد رطوبت در این کلاس قرار می گیرند و برای ساخت درهای چوبی، قاب حمام، پنجره ها، پله ها و غیره استفاده می شوند.
  • دسته E:  در برابر قارچ ها و حشرات مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد، به همین دلیل در ساخت کفپوش هایی مانند پارکت لمینت استفاده می شود.
  • کلاس F: در برابر آتش و سوختن بسیار مقاوم بوده و برای ساخت انواع کف پوش و دیوارپوش نیز استفاده می شود.
  • کلاس G: چگالی بالایی دارند و به عنوان HDF شناخته می شوند.
  • کلاس H: چگالی پایینی دارند و مانند LDF هستند.
  • کلاس I: تخته هایی با روکش تزئینی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود.
  • کلاس J: تخته های ام دی اف قالب گیری شده و برای ساخت درب های چوبی استفاده می شود.
  • کلاس K: ام دی اف خام است و کاربرد آن برای ساخت پایه، ستون جلوی ساختمان، قطعات، دوخت کفش، اسباب بازی و غیره می باشد و دارای مزایایی از جمله تغییر شکل آسان و صاف بودن کناره ها، استحکام و سهولت بیشتر، متراکم و تقریباً مانند چوب است.
  • کلاس L: ام دی اف هایگلاس با نوعی روکش پلاستیکی به نام پلکسی گلاس.

ویژگیهای ام دی اف

ویژگیهای  ام دی اف

ویژگیهای  ام دی اف

  • ام دی اف کامپوزیت چوبی با حجم بین 500 تا 800 کیلوگرم بر مترمکعب، یعنی به طور متوسط ​​حدود 750 کیلوگرم بر مترمربع است.
  • بیشتر ام دی اف های تولید شده در دنیا بر پایه چوب های نرمی مانند کاج است
  • متریال اصلی ام دی اف چوب و رزین است و تحت حرارت و فشار بالا تولید می شود
  • برخی از خواص ام دی اف مانند مقاومت در برابر آتش، حرارت و رطوبت بهتر از چوب طبیعی است
  • ام دی اف بسیار تکنولوژیکی است
  • ضخامت تخته های ام دی اف معمولا بین 3 تا 40 میلی متر متغیر است.
  • ام دی اف عایق صوتی خوبی است.

استفاده از ام دی اف در دکوراسیون منزل

استفاده از ام دی اف در دکوراسیون منزل

استفاده از ام دی اف در دکوراسیون منزل

از جمله کاربردهای تزئینی ام دی اف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمد دیواری ام دی اف

کمد دیواری ام دی اف

کمد دیواری ام دی اف

بسیاری از افراد از ام دی اف برای ساخت کمد دیواری استفاده می کنند، با وجود معرفی مواد جدید و زیبا مانند هایگلاس مرغوب، هنوز هم بسیاری از افراد از ام دی اف برای ساخت کمدهای دیواری استفاده می کنند، چون قیمت ام دی اف کمتر از هایگلاس است به راحتی تمیز می شود.

کمد ام دی اف را می توانید در رنگ ها و طرح های مختلف سفارش دهید، این کمدها را می توان با هر سلیقه و سبکی طراحی کرد، سبک هایی مانند کلاسیک، سلطنتی، مدرن و مینیمال از جمله سبک هایی هستند که می توانید برای ساخت کمد دیواری استفاده کنید.

روکش دیوار ام دی اف

روکش دیوار ام دی اف

روکش دیوار ام دی اف

دیوارپوش های ام دی اف یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارپوش ها می باشد و در ضخامت های مختلف از جمله 16 میلی متر، 8 میلی متر و 3 میلی متر تولید می شوند، علاوه بر این از ام دی اف در ساخت و ساز نیز استفاده می شود، به عنوان مثال اگر می خواهید شیشه های تزئینی را روی دیوار نصب کنید، ابتدا باید تخته ام دی اف را به عنوان تکیه گاه روی دیوار قرار دهید و سپس شیشه را روی آن قرار دهید.

اما اگر می خواهید از تخته ام دی اف به عنوان پوشش اصلی دیوار استفاده کنید، گزینه های زیادی پیش روی شماست که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، ام دی اف با روکش ملامینه، ام دی اف با روکش چوب طبیعی، ام دی اف با براقیت بالا، ام دی اف با رنگ جلا، ام دی اف با رنگ اکریلیک و … از جمله مدل هایی هستند که می توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید.

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

همانطور که اشاره کردیم، ام دی اف از ضایعات چوب ساخته شده است، بنابراین در رنگ های مختلف تولید می شود، کابینت ام دی اف طرفداران زیادی دارد زیرا به راحتی می توان آنها را با سایر اجزای آشپزخانه ترکیب کرد، ام دی اف در برابر آتش و حرارت بسیار مقاوم است، بنابراین قرار دادن کابینت های ام دی اف در نزدیکی اجاق گاز و یا صفحات داغ روی آن ها آسیبی وارد نمی کند.

مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت و آب زیاد نیست و در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در این مکان ها آسیب می بیند، اما مقاومت آنها بهتر از چوب طبیعی است، بنابراین تخته های ام دی اف نسبت به تخته های چوبی در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند، همچنین هزینه کابینت ام دی اف نسبت به کابینت های چوب طبیعی بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر است.

کفپوش ام دی اف

کفپوش ام دی اف

کفپوش ام دی اف

از دیگر کاربردهای ام دی اف در زندگی روزمره می توان به استفاده از آنها به عنوان کف پوش اشاره کرد، کفپوش های ام دی اف از ورق های فشرده با روکش مقاوم ساخته شده اند که در برابر تردد انسان مقاومت می کند، این کفپوش ها مقاومت بالایی دارند و به راحتی آسیب نمی بینند، استفاده از کفپوش های ام دی اف با نقش و نگار چوبی می تواند به زیبایی پارکت های چوبی به نظر برسد و محیطی طبیعی و راحت را برای شما ایجاد کند.

سرویس خواب ام دی اف

سرویس خواب ام دی اف

سرویس خواب ام دی اف

از ام دی اف برای ساخت تخت، کمد، میز آرایش، میز کنار تخت و … نیز استفاده می شود، اکثر سرویس خواب ها از این ماده ساخته می شوند، زیرا ام دی اف استحکام بالایی دارد و در صورت استفاده خوب از آن تا چندین سال نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

سایر کاربردهای ام دی اف در منازل

سایر کاربردهای ام دی اف در منازل

سایر کاربردهای ام دی اف در منازل

همانطور که گفتیم ام دی اف محصولی پرکاربرد است و تقریبا در هر خانه ای می توانید نمونه هایی از ام دی اف را مشاهده کنید. درب ضد سرقت یا درب ورودی ام دی اف ساده، درب داخلی منزل مانند درب اتاق خواب، درب سرویس بهداشتی و حمام، میز مبل، مبلمان، میز عسلی، ویترین، قفسه دیواری، پایه گل، قاب عکس ام دی اف، کتیبه پرده، ساعت دیواری، قرنیز، کمد، قفسه یا کمد کتابخانه، میز و صندلی ناهار خوری، پارتیشن و … اجزایی هستند که با ام دی اف ساخته می شوند و برای دکوراسیون داخلی استفاده می شوند.

نقش محصولات چوبی در طراحی داخلی

نقش-فراورده-های-چوبی-در-دکوراسیون-داخلی

نقش-فراورده-های-چوبی-در-دکوراسیون-داخلی

برای ایجاد عناصر تزئینی از محصولاتی مانند ام دی اف، اچ دی اف و غیره و همچنین خود چوب برای ایجاد بسیاری از وسایل تزئینی استفاده می شود. مواردی که معمولا در دکوراسیون نقش دارند عبارتند از:

  • ال دی اف
  • اچ دی اف
  • ام دی اف
  • تخته سه لا
  • تخته تراشه
  • چوب پلاستیک

ام دی اف یا نئوپان؟

ام دی اف یا نئوپان؟

ام دی اف یا نئوپان؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مزیت اصلی ام دی اف نسبت به نئوپان مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است، اما آیا این بدان معناست که ام دی اف از هر نظر بر تخته سه لا برتری دارد، بدیهی است که نه.
زیرا نئوپان علاوه بر ارزانتر بودن از ام دی اف سبکتر نیز می باشد، بنابراین توصیه می شود در جاهایی که وزن قطعه برایمان مهم نیست و رطوبت نگران کننده نیست از نئوپان استفاده کنیم،

برای مثال بهتر است از نئوپان در کابینت ها استفاده کنید، از آنجایی که ارزان‌تر است و درهای کابینت می‌توانند بزرگ و سنگین باشند، ترجیحاً از نئوپان استفاده کنید، به علاوه، هیچ رطوبتی برای نگرانی در مورد خراب شدن ورق وجود ندارد.

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.