باید گفت رشته ی معماری از نظر تعداد و تنوع نرم افزار های کاربردی در رشته های دانشگاهی قرار دارد و به خاطر این که همیشه تنوع باعث دشواری انتخاب میشود,سعی کردیم معرفی نرم افزار های معماری را در زیر برای شما ارائه دهیم.
……………………………………………………………………………………
ترسیم دو بعدی
در گروه ترسیم دو بعدی رقابت زیادی وجود ندارد .AUTOCAD از شرکا معظم AUTODESK از اوایل دهه ی 80 میلادی چنان نمایش قدرتمندی داشته که به نرم افزار های دیگر مجالی برای خود نمایی نداده است.AUTODESK با انتشار هر ویرایش از این نرم افزار,توانایی های جدید مورد نیاز کاربران را در ان قرار داده و نواقص ویرایش قبلی را بر طرف کرده است.به این دلیل است که با گذشت بیشتر از سه دهه از انتشار اولین نسخه از AUTOCAD ,با نرم افزاری کم نقص مواجه هستیم که برای انجام وظایف با سرعت و دقت بالا بهینه سازی شده است وجامعه ی بی شمار کاربرانش از ان در رشته های مختلف صنعت استفاده میکنند. AUTOCAD از همان ابتدا برای ترسیم نقشه های دو بعدی معماری مورد استفاده قرار گرفته است واکنون به نرم افزار پایه ی معماری تبدیل شده است زیرا نسبت به نرم افزار های دیگر این رشته مراحل یادگیری ساده تری دارد و از خروجی این نرم افزار میتوانیم به عنوان نقطه ی شروع در نرم افزار های دیگر مانند3DS MAXوREVIT استفاده کنیم.اما متاسفانه اکثر مهندسان و دانشجویان معماری,پایه ای بودن این نرم افزار را به حساب سطحی بودن ان میگذارند واز یادگیری اصولی و درست ان می گذرند .نتیجه ی این تفکر اشتباه این است که اکثر نقشه های موجود با وجود ظاهر درست و مرتب ,دارای مشکل های جدی هستند که به عنوان مثال تهیه ی پلات با مقیاس صحیح و خصوصا استفاده از این نقشه ها برای مدل سازی سه بعدی را به یک کابوس بدل میکند .(شخصا در بیشتر از80 درصد از پروژه های سه بعدی سازی ترجیح میدهم نقشه ی اتوکد را دوباره از ابتدا ترسیم کنم)تسلط بر اتوکد برای یک معمار مانند سواد خواندن ونوشتن است.یک مقاله ی علمی سطح بالارا تصور کنید که دارای غلط های املایی متعدد باشد.مسلما نمیخواهیم اشتباهات ساده در نقشه های اتوکد دانش ما را به عنوان یک معمار زیرسوال ببرد.
تصویر سازی معماری
در این گروه که به ان اختصارا3D هم گفته میشود ,نرم افزار های مختلفی وجود دارند.از پکیج های 3Dمختلف مانندCINEMA 4D,SKETCHAP,3DS MAX ,MAYAو….تا موتور های رندر فیزیکی مانند,INDIGO,MAXWELL,ARIONو… و موتور های رندر ری تریس مانند MENTALRAY,V-RAYوBRAZIL.همین تنوع زیاد باعث سردرگمی وتلف شدن وقت و هزینه ی معماران و دانشجویان گرامی شده است وانتخاب مسیر مناسب را برای انها سخت میکند .حتی هر ازگاهی با ادعاهایی مانند به بازار امدن نرم افزاری جدید با قابلیت های بی شمار که نرم افزار های دیگر را از رده خارج خواهد کرد برخورد می کنیم.این ادعا ها موجب دلسردی افرادی می شود که مسیرخود را انتخاب کرده و پروسه یادگیری را شروع کرده اند.میخواهم به عنوان کسی که سال ها در این عرصه فعالیت اجرایی و اموزشی داشته و با بیشتر پکیج های 3Dوتقریبا تمامی موتور های رندر کار کرده است به شما این اطمینان را بدهم که انتخاب اول در تصویر سازی معماری نرم افزار قدرتمند 3DSMAXاز کمپانی معظمAUTODESK وموتور رندر معروف و محبوب V-RAYاز CHAOS GROUPاست.
SKETCHAP
در این فرایند طراحی کانسپت یک پروژه نیازمند ابزاری هستیم که بتوانیم به اسانی و سرعت بالا,یک تصویر سه بعدی از طرح به کار فرما ارائه دهیم.SKETCHAPاز شرکت اشنای GOOGLEابزار مناسبی برای مدل سازی ساده و با سرعت بالا است. مسلما از نظر کیفیت به پای غولی چون3DSMAXنمی رسد ولی میتوانید روی سرعت و سهولتش حساب باز کنید.
RHINOCEROS
یا به اختصار RHINO,نرم افزار تخصصی طراحی صنعتی است که برخلاف دیگر نرم افزار های این رده کهPOLY BASEهستند ,مدل سازی NURB BASEرا امکان پذیر میکند.به همین دلیل ایجاد خم ها وانحناهای ویژه در این نرم افزار به اسانی و دقت بی نظیری انجام میگیرد. از انجا که مدل کردن برخی انحنا های خاص در MAX سخت و نیازمند دانش بالایی از TOPOGRAPHYاست استفاده از راینو میتواند این روند را اسان و سریع کند.
مدل سازی داده ای ساختمان
در سال های اخیر مفهومی جدید و انقلابی به نام BIM مطرح شده و به سرعت جای خود را در صنعت ساختمان باز کرده است.BIM به زبان ساده یعنی شبیه سازی کل ساختمان در یک نرم افزار.همه ی اطلاعات ساختمان از قبیل نماهای گرافیکی مانند انچه در MAXمشاهده میکنیم تا داده های پردازشی مانند نوع و میزان مصالح به کار رفته ,شکل ,اندازه و تعداد درها و پنجره ها و محل و مساحت فضاهای گوناگون در این شبیه سازی موجود است.
پردازش تصویر
برای استفاده از رندر ها و نقشه هایی که از نرم افزار های دیگر بدست امده و پرزنت کردن پروژه یک نرم افزار پردازش تصویر احتیاج داریم در این بخش هم نرم افزار قدرتمند و معروف PHOTOSHOP از کمپانی ADOBE انتخاب اول است.فتوشاپ در معماری علاوه بر شیت بندی استفاده ی مهم دیگری نیز دارد,اصلاح رندر ها یا POST PRODUCTION.هیچ رندری بدون پست پروداکت کامل نیست .برای رسیدن به انچه مورد نظر است باید در محیط فتوشاپ اصلاحاتی بر روی رندر انجام دهیم.این اصلاحات میتواند بهبود رنگ,گاما,کنتراست,وایت بالانس,اضافه کردن VIGNETیا CHROMATIC ABBREVIATIONباشد ,یا اضافه کردن اشیا و پرسوناژبه رندر.این کاربری ها فتوشاپ را به یکی از نرم افزار های بسیار مهم رشته معماری تبدیل کرده است.
برای اموزش کامل نرم افزار ها به مطالب اموزشی در این سایت مراجعه کنید.