مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

نقش موزاییک در دکوراسیون داخلی

مقدمه

پوشش-کف-فضاهای-باز

پوشش-کف-فضاهای-باز

یکی از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان، پوشش کف فضاهای باز است، در زیر پوشش کف، انواع موزاییک حیاط وجود دارد، از آنجایی که موزاییک می تواند به خوبی شسته و تمیز شود، در گذشته کف اتاق ها، آشپزخانه ها، حیاط خلوت و  راهروها مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه استفاده از موزاییک در ساختمان ها و منازل محدود شده و عمدتاً برای فضاهای باز استفاده می شود، در این عصر آپارتمان نشینی، حیاط های نقلی گنجینه کمیاب برای خانه های امروزی است، که می توان با انتخاب عناصر مناسب به دکوراسیون آن جلوه خاصی  بخشید، در این مقاله به نقش موزاییک در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

موزاییک چیست؟

موزاییک ارزانترین کفپوش برای دکوراسیون منزل

موزاییک های مناسب برای حیاط کوچک

انتخاب موزاییک

موزاییک چیست؟

موزاییک-چیست؟

موزاییک-چیست؟

قطعات سنگی که برای طرح های موزاییک کف استفاده می شود به قدری کوچک هستند که این طرح های موزاییک در واقع نقاشی های سنگی به حساب می آیند و موزاییک های کف بسیار فراتر از محدودیت های این رسانه است، این روش بسیار ساده از نظر طراحی انعطاف پذیر در نظر گرفته می شود، بنابراین کفپوش های موزاییکی همیشه در راس سبک در فضای داخلی قرار دارند، بنابراین، جای تعجب نیست که موزاییک‌هایی که از قدیم الایام در همه دوره‌ها به کار می‌رفته و نشان دهنده قدرت میزبان بوده، همواره لایه‌ای اصیل و ابراز عشق به سبک‌های جدید به شمار می‌رفته است، امروز هم فرقی نمی کند: کفپوش های موزاییکی معمولاً در رنگ ها و الگوهای بی پایان موجود هستند.

موزاییک ارزانترین کفپوش برای دکوراسیون منزل

موزاییک ارزانترین کفپوش برای دکوراسیون منزل

موزاییک ارزانترین کفپوش برای دکوراسیون منزل

با وجود تنوع طرح و رنگ، موزاییک های نسل قدیم از نظر ساخت و روش تولید تفاوت چندانی باهم نداشتند، اما امروزه موزاییک های خاصی تولید می شود که برای فضاهای باز بسیار مناسب است، این موزاییک ها علاوه بر مقاومت در برابر سایش بالا، در برابر تغییرات شدید دما، رطوبت و نور شدید خورشید نیز بسیار مقاوم هستند، در گذشته چنین موزاییک هایی وجود نداشت و مردم سعی می کردند در فصل سرما و بارندگی از یخ زدگی و ترک خوردن موزاییک های حیاط یا پشت بام جلوگیری کنند.

آب باران حاوی مقدار مشخصی املاح است، هنگامی که بین شیارها یا نوارهای موزاییک فاصله وجود دارد، این آب از طریق زهکش وارد زیرساخت می شود، در شب که هوا سرد است این آب به دلیل ضخامت کم به سرعت یخ می زند و منبسط می شود و به این ترتیب موزاییک ها شل می شوند و به آرامی زیر پا می ترکند.

یکی از راه‌های رایج برای محافظت از موزاییک‌های فضای باز، دوغاب‌زنی دوره‌ای درزها، به‌ویژه قبل از فصل سرما است، اگر بین موزاییک ها درز و شکافی وجود نداشته باشد و شیب کف درست باشد، آب باران یا برف به راحتی نمی تواند به پایه نفوذ کند و این نوع کفپوش ها آسیبی نمی بیند.

موزاییک های مناسب برای حیاط کوچک

موزاییک های مناسب برای حیاط کوچک

موزاییک های مناسب برای حیاط کوچک

 

انتخاب موزاییک در حیاط های کوچک، گزینه ای بسیار موثر است، موزاییک ها می توانند فضای موجود را بزرگتر از آنچه که هست نشان دهد، موزاییک هایی با طرح های ملایم و رنگ های روشن که امتداد طرح ها در راستای حیاط است، کمک زیادی به بزرگ تر نشان دادن فضا و زیبا تر کردن دکوراسیون حیاط خانه تان می کند.

معمولا یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه ها برای تزیین حیاط، استفاده از کفپوش های مدرن است، اگر در حیاط خود فضای خالی و بدون استفاده دارید می توانید با پوششی زیبا جلوه ای مدرن و مجلل به حیاط خود ببخشید، یکی از بهترین مدل ها استفاده از کفپوش موزاییکی در سایزهای کوچکتر یا بزرگتر در کنار هم و کاشت خزه بین لبه ها می باشد که به این ترتیب علاوه بر کاهش هزینه ها به دلیل نیاز کمتر به پوشش موزاییک کف حیاط، بسیار  جذاب و زیبا می باشد، کفپوش های موزاییک معمولاً ارزان ترین هستند و می توانید با استفاده از موزاییک یا سنگ هایی که از موزاییک های دیگر متمایز هستند، یک مسیر مارپیچ در کف حیاط ایجاد کنید و یک راه منحصر به فرد و خاص برای رفت و آمد ایجاد کنید.

انتخاب موزاییک برای فضای ما به شرح زیر است:

1- ضخامت موزاییک

ضخامت موزاییک

ضخامت موزاییک

موزاییک ها بسته به ضخامت به دو دسته ضخیم و نازک تقسیم می شوند:
موزاییک های ضخیم بین 2 تا 4 سانتی متر ضخامت دارند و برای ساختمان های بیرونی و فضاهای باز کاربرد زیادی دارند،
موزاییک های نازک کمتر از 2 سانتی متر ضخامت دارند و در داخل ساختمان ها و آپارتمان ها استفاده می شوند زیرا کوچک هستند و وزن کمتری برای ساختمان می آورند و ساختمان را سبک می کنند.

موزاییک های به اصطلاح نازک فقط قسمت پوششی و گوشته موزاییک را ندارند و تکنولوژی تولید آنها مشابه موزاییک های سنتی است، برای انتخاب نوع ضخامت باید به کف محلی که می خواهید اجرا کنید توجه کنید.

اگر کف ساختمانی که می خواهید موزاییک کنید طبقاتی باشد بهتر است از موزاییک های نازک استفاده کنید و برای ساختمانی با یک طبقه استفاده از موزاییک های ضخیم توصیه می شود زیرا احتمال نشست و فروریختن آن وجود دارد، به خصوص در مناطق باز و مناطق با رطوبت بیشتر، موزاییک ضخیم تر بهتر است.

2- اندازه موزاییک

اندازه موزاییک

اندازه موزاییک

تنوع اندازه های موزاییک نسبت به کاشی و سنگ های ساختمانی کمتر است.

اکثر موزاییک ها در سایزهای بزرگ 30*40، 40*40 و 30*60 تولید می شوند، در هنگام خرید باید موزاییک مناسب را با توجه به نوع و اندازه فضا انتخاب کنیم،

برای مناطق کوچک استفاده از موزاییک های کوچک توصیه می شود و بهترین انتخاب برای مناطق کمتر از 10 متر موزاییک 30*30 است زیرا باعث بزرگتر و بهتر جلوه دادن محیط می شود.

برای فضاهای بالاتر از موزاییک 40*40 استفاده می شود و اگر مساحت حداقل 20 متر مربع باشد توصیه می شود از موزاییک 30*60 استفاده شود، موزاییک های زیبا اغلب توسط شهرداری ها و ارگان های دولتی استفاده می شود.

3- کیفیت موزاییک

کیفیت موزاییک

کیفیت موزاییک

موزاییک ها از نظر کیفی به کلاس های یک و دو تقسیم می شوند که تفاوت آن ها در کیفیت ظاهری آنها است، برای قسمت های بصری استفاده از موزاییک درجه یک توصیه می شود که به زیباتر شدن ظاهر کار کمک می کند، موزاییک درجه دو برای پشت کار و اتاق خواب قابل استفاده است زیرا بعد از اتمام کار دیده نمی شود.

اگر از طریق یک کلید روی موزاییک خط بکشید، هر چه اثر کلید روی موزاییک کمتر باشد، کیفیت موزاییک بالاتر می رود، کیفیت موزاییک با میزان سیمان استفاده شده در آن افزایش می یابد، بنابراین از ۵۰ تا ۲۰ درصد در نوسان است.

4- سازندگان موزاییک

سازندگان موزاییک

سازندگان موزاییک

موزائیک سازها به دو دسته کارگاهی و صنعتی تقسیم می شوند:

کارگاه کاشی سازان تولیدات آنها عمدتاً کاشی شنی و سنگریزه است، در این کارگاه ها تنوع بالاترین است، زیرا هر بار که از سنگ های رنگی استفاده می شود، طرح جدیدی به دست می آید.

تولیدکنندگان صنعتی که به موزاییک های اتوماتیک نیز معروف هستند از کیفیت بالاتری نسبت به موزاییک های کارگاهی برخوردار هستند، تعداد واحدها به دلیل نصب کارگاهی کمتر است.

موزاییک های نازک و سبک فقط توسط کارخانه های موزاییک سازی اتوماتیک تولید می شود، این نوع موزاییک به دلیل استفاده از پرس قوی تر و مدل های مدرن، ماندگاری بیشتری نسبت به موزاییک کارگاهی دارد و به همین دلیل به کشورهای همسایه صادر می شود.

بسیاری از شهرداری ها از جمله شهرداری تهران برای کف فرش پیاده روها از موزائیک اتوماتیک استفاده می کنند.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.