مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

دکوراسیون سنتی

هنگامي که حرف از دکوراسیون سنتي میشود، فضاي شلوغ و قهوه‌‌خانه‌اي پر از ديوارکوب‌هاي قديمي،‌گليم‌ها و چراغ‌ نفتي و هزار خرد و ريز سنتي به ذهن ما میرسد ولي آيا اين فضاي درهم از چيدمان سنتي ايراني الهام گرفته است يا از بازار شام تقليد کرده‌است؟

……………………………………………………………………………………

چيدمان سنتي قاجار که زمان نزديکتري به ما است، ‌اغلب از روکش قرمز تيره «لاکي» بهره میبرد. صندلي‌هاي چوبي با رنگ سبز باز و روکش‌هاي لاکي، صندوقچه‌هاي سبز روشن با نقاشي گل مرغ «بالش هاي بزرگ براي لم دادن» از مخمل قرمز ویژگی های اين معماري را نشان مي‌دهد، کف پوش قالي‌کاشان و کاشمر با اين دکور هماهنگ میباشند.

مکان‌هاي تاريخي به خصوص منزل هاي قديم مانند کاخ صاحبقرانيه تهران، بروجردي‌هاي کاشان و زينت‌الملک «نارنجستان» شيراز هنوز حال هواي تازه و خوشزمان قدیم را دارند،دقت در اين مکان‌ها فکر شما را متمرکز مي‌کند.

حجم,عنصر مهم طراحي داخلي میباشد:

در معماري سنتي ايران، فضاهاي پر و خالي احجام معماري را مشاهده میکنیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشي از حجم های خالي میباشند. در اين معماري مسائل حجمي مهم هستند. ما فضاي داخلي را به واسطه لايه بيروني بنا درک مي کنيم. اين لايه بيروني در واقع همان حجم کلي بنا میباشد.

خرت و پرت سنتي نخريد:

حتي در فضاي سنتي هم فکر ما نیاز به نفس کشيدن دارد، شمعدان و اتو و کشکول و شمشير معرق و… جز شلوغي و هزينه اضافه براي شما چیزی ندارد.

يک آب نما به ياد حوض خانه‌هاي قديمي، چيدن مخده‌هاي بزرگ با رنگ‌هاي سنگين و قل‌قل سماور، از هر چه فکر کنيد سنتي‌تر است.

پرده‌هاي کلفت سبز با بته جقه‌هاي قرمز، مخمل زرشکي با شرابه طلايي و پرده‌هاي سرمه دوزي دستي براي محيط سنتي شما زیباست.

دکوراسیون سنتي

فرم :

فرم، توده فيزيکي يک شي میباشد که سه بعدي بوده و دارای وزن است.

فرم معمولاً به پوسته بيروني بنا نسبت داده مي شود، در حالي که فضاي داخلي هم فرم خاص خود را شکل مي دهد. معمولاً فرم فضاي داخلي تابعي از عوامل گوناگون است.

روش هاي مختلف دکوراسيون داخلي طرفداران خاص خود میطلبد. هر شخصي سعي دارد دکوراسيون منزل خود را به روشی که به آن علاقه دارد، طراحي کند و بچیند. دکوراسيون داخلي سنتي ايراني يکي از سبک هاي معمول در منازل است. اين سبک را در خانه هاي قديمي و گذشته بیشتر میبینیم.

در اين جا ما قصد داريم به دکوراسيون داخلي سنتي ايراني بپردازيم؛ که چگونه آن را به بهترین نحو طراحي کرده و از آن لذت ببريم.

اگر به اين سبک از دکوراسيون داخلي علاقه دارید،از تزئينات استفاده کنید. از آنجايي که در گذشته کفپوش مناسبي مانند سراميک وجود نداشته و نشستن و راه رفتن بر روي زمين اتاق ها رایج بوده است، معمولا از فرش براي تمیز نگه داشتن فضاي اتاق بهره میبردند. اين که چه نوع فرشي را براي دکوراسيون منزل خود به کار میبرید، يک امر سليقه اي میباشد و بستگي به علاقه شما دارد.

تنها نکته اي که بايد مورد توجه قرار گیرد، هماهنگي ساختار نقش و نگار و همچنين رنگبندي فرش، با ديگر وسايل مورد استفاده در خانه میباشد. يا فرش را با وسايل ديگر هماهنگ کنيد، و يا بالعکس. خوشبختانه طرح و رنگ هاي مختلفی از سبک هاي فرش ايراني موجود است.

دکوراسیون سنتي

وسايل تزئيني دکوراسيون داخلي سنتي ايراني:

وسايل تزئيني قديمي مانند اين دوره تنوع زيادي نداشتند. اما يکي از وسايل تزئيني اساسي در منزل آينه و شمعدان میباشد. تقريبا در هر خانه ايراني مي توان اين وسيله زيبا را براي تزئين خانه مشاهده کرد. حتي اگر بسيار قديمي و از مد افتاده باشد! وجود آينه در تمامي اتاق ها، حتي در اتاق پذيرايي، از ديگر نشانه های خانه هاي سنتي میباشد. توجه کنید که آينه ها با قابي چوبي و زيبا تزئین شده باشند.

از ديگر وسايل تزئيني مي توان به انواع سفال هاي سنتي و حتي لعابي نقاشي شده اشاره کرد. از اين وسايل به راحتي مي توانيد براي تزئين منزل بهره بگیرید. در اين مورد دست شما باز است و انواع گوناگون آن در بازار پیدا میشود.

چيدمان خاص دکوراسيون داخلي سنتي ايراني:

يکي از شرايطي که در خانه های سنتي خیلی کم پیدا مي شود و دکوراسيون مدرن از آن دوری مي کند، طراحي شلوغ فضا است. در دکوراسيون داخلي سنتي ايراني معمولا محيط با وسايل و اشيا تزئيني مختلف پر مي شود و فضاي خالي بسيار محدود میباشد. اين نکته از نظر دکوراتورهاي امروزي مورد تایید قرار نمیگیرد! ولي در گذشته به این اعتقاد داشتند که اين نوع طراحي بر صميمت اعضاي خانواده اضافه میکند. البته اين نکته را فراموش نکنيد که فضاي شلوغ باعث در هم ريختگي ذهن انسان مي شود و در همه موارد اين موضوع صدق نمي کند.

وجود وسايل تزئيني مانند انواع کشکول ها، شمشيرها و مانند آنها تنها ذهن انسان را مشغول مي کند. از وسايل بيهوده دوری کنيد. سماورها و سيني هاي سنتي ايراني به خوبي مي توانند جايگزين خوبي براي آنها باشند. 

دکوراسیون سنتي

پرده در دکوراسيون داخلي سنتي ايراني:

در گذشته از پرده ها تنها براي پوشاندن و زيبايي پنجره ها استفاده نمیکردند! پرده در دکوراسيون سنتي ايراني در هرقسمت منزل که فضاي خالي بر روي ديوار وجود داشت، به کار مي رفت. پرده ها به عنوان تزئين در منازل به کار میرفتند. حتما شما هم پرده هاي سبز رنگ با بته جقه‌هاي قرمز، مخمل زرشکي با شرابه هاي طلايي و پرده‌هاي سرمه دوزي دستي را مشاهده کرده اید. اين نوع پرده ها براي فضاي سنتي شما بسيار مفید میباشد. 

دکوراسیون سنتي

مبلمان دکوراسيون داخلي سنتي ايراني:

در گذشته خبري از مبلمان هاي مدرن امروزي نبوده است. در اين مورد هم سليقه  ايرانيان بسیار خوب بوده و از مخده ها (بالشت هاي بزرگ براي لم دادن) استفاده میکردند. هرچند در گذشته نزديک تخت هاي استراحتي و نشيمن از فرهنگ اعراب به دکوراسيون ايراني افزوده شده ولي نوع و رنگ پارچه هاي استفاده شده، مي تواند ايراني باشد

يک ميز منبت کاري شده کنار آنها، فضايي سنتي را به وجود می اورد. 

دکوراسیون سنتي

انتخاب جزئيات دکوراسيون سنتي ايراني:

در پایان بايد به اين نکته اشاره کرد که در جزئيات هماهنگي را رعايت کنيد. روميزي ها، پارچه مخده ها و تخت ها، نوع و رنگ پرده ها را با هم هماهنگ کنيد. در چيدمان وسايل توجه  کنيد. در دکوراسيون سنتي ايراني يکي از اصول طراحي، دسترسي راحت به وسايل میباشد. وسايل مورد نياز روزمره را در دسترس قرار دهيد. مانند جاي سماور، ميزهاي کمکي براي مهمان ها و حتي يک فضاي بزرگ خالي براي مهماني هاي بزرگ در نظر بگيريد.

دکوراسیون سنتي

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.