مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی

رنگها روح دارند رنگها کلمه اند و همچون کلمات حرف میزنند: از نهان سبز جنگلها از راز آبی آسمان و دریاها ، از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی سفید برف ، اما نه از طبیعت ، بلکه رنگها از روح انسان و دنیا پر راز و رمز انسان صحبت میکنند .

رنگ زندگی است ، زیرا دنیا بدون رنگ دنیایی است بی جان ، همانگونه که شعله نور را ایجاد می کند ، نور هم باعث دیده شدن رنگها میشود . رنگها فرزندان نور میباشد و نور ما در رنگهاست نور بی رنگ تاریکی است . با رنگ است که روح زنده جهان بر ما روشن می شود . رنگها چنان افکار و احساسات عمیقی را القا می کنند که گاهی حتی با چشم هم مشاهده نمی شوند ، بلکه فقط با چشم دل احساس می شوند . لیکن قدم نهان به این وادی نیز بدون عبادت خالق – نور آسمانها و زمین و بدون انسان شدن میسر نمیباشد.

……………………………………………………………………………………

پیشگفتار :

مطالبی که مربوط به عناصر رنگ گفته می شود مربوط به « یوهان ایتن »است .

ایتن می گوید : « باشد که از تاریخ هند ، جائیکه با مجذوبیت هنر روحانی والا ، ارباب حال فراموش می کنند که زندگی مادی هم به تهذیب و جهت نیاز دارد ، عبرت بگیریم . »

ایتن ، قوانین اساسی رنگ و شکل ، تناسبات ، ترکیب و هم آهنگی را اساس ایده خود از آموزش هنر می داند .

« یوهان ایتن »یوهان ایتن از آموزگاران بزرگ هنر رنگ در زمان جدید به حساب می ام.

او می نویسد : « کسی که می خواهد استاد رنگ باشد باید هر رنگ را در ترکیبات بی نهایت با سایر رنگها ، بهتر ببیند ، بهتر احساس و بهتر تجربه کند . رنگ ها بدون اینکه مقید به اشیاء باشند باید ظرفيت اسرار آمیز برای بیان معنوی باشند .

دایره ایتن

فیزیک رنگ

در سال 1676 ، اسحاق نیوتن ، با استفاده از منشوری مثلث القاعده ، نور سفید خورشید را به طیفی از رنگها تجزیه کرد . این طیف بجز رنگ ارغوانی ، تمام رنگها را دارد . نیوتن آزمایش خود را از راه زیر انجام داد :

نور خورشید پس از عبور از شکافی باریک ، بر منشور می تابد . نور سفید پس از برخورد به منشور به رنگهای طیف تجزیه میگردد . با تاباندن پرتوهای تجزیه شده بر روی یک پرده می توان طیف را دید .

نواری از رنگهای به هم پیوسته ، از قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز و آبی گرفته تا بنفش ، مشاهده می شود . اگر این پرتوهای رنگین را از یک عدسی همگرا عبور دهیم ، از ترکیب آنها با هم ، دوباره نور سفید بدست می آید . این رنگها ، بر اثر تجزیه نور به دست می آیند .

اگر این طیف را مثلاً به دو دسته قرمز ، نارنجی ، زرد و سبز ، آبی و بنفش دسته بندی کنیم و بعد هر کدام از این دو دسته اشعه رنگی را از یک عدسی همگرا عبور دهیم ، نتیجه کار ، دو رنگ ترکیبی خواهد شد که اگر این دو دسته را با یکدیگر ترکیب کنم ، از ترکیب آنها در جای خود ، نور سفید به دست می آید . هر دو رنگی را که از ترکیب آنها با همدیگر ، نور سفید به دست می آید ، رنگهای مکمل می گویند . اگر یک رنگ ، مثلاً رنگ سبز را از طیف منشور جدا کنیم و بقیه رنگها را که رنگهای قرمز ، نارنجی ، زرد ، آبی و بنفش هستند از یک عدسی بگذرانیم ، رنگ ترکیبی به دست آمده ، قرمز است . یعنی در حقیقت مکمل رنگ سبز را مجزا کرده ایم . اگر رنگ زرد را جدا کنیم ، از بقیه رنگها ( قرمز ، نارنجی ، سبز ، آبی و بنفش ) رنگ بنفش که مکمل رنگ زرد است ، به دست می آید .

رنگها از امواج نور که نوع خاصی از انرژی الکترومغناطیسی می باشند ، به دست می آیند . رنگهایی که در نتیجه جذب حاصل می شوند به رنگهای کاهشی معروف میباشند . رنگ اشیاء عموماً از نوع رنگهای کاهشی می باشند . یک ظرف قرمز رنگ ، به این دلیل قرمز به نظر می رسد که همه رنگها را جذب کرده و فقط رنگ قرمز را منعکس می کند .
هنگامی که می گوییم : « این کاسه قرمز است » در واقع می گوییم ساختمان ملکولی سطح آن طوری است که تمامی پرتوهای نورانی به جز قرمز را جذب می کند و کاسه رنگی از خودش ندارد و نور است که ایجاد رنگ می کند .

تمام رنگ های نقاشی از رنگ دانه تشکیل شده اند . این رنگها ، رنگهای جاذب هستند و قانون کاهشی رنگ به ترکیب آنها حاکم میباشد.

طراحی و تزیین دکوراسیون داخلی خانه با رنگ های زیبا

در علم روانشناسی اثبات شده است که رنگ بندی دکوراسیون منزل بر خلق و خوی ساکنین منزل در زمان طولانی اثر می گذارد و نتایج و بازخوردهای روحی و عاطفی آن غیر قابل کتمان است. طراحی دکوراسیون منزل بر اساس روانشناسی رنگها می تواند اهرمی یاری دهنده برای داشتن لحظه هایی شاد و بدون دغدغه باشد.

قرمز : یک رنگ انرژی دهنده و هیجان آور میباشد که معمولا توصیه میگردد در اتاق نشیمن از آن استفاده شود. البته بخاطر حالت رمانتیک و گرمی که دارد بعضا برای دکوراسیون داخلی حمام نیز بکار میگیرند.

نارنجی : نارنجی هم همان خصوصیات رنگ قرمز را دارد البته با مقداری تفاوت که چندان به چشم نمیخورد. به کار بردن رنگ نارنجی در متن اتاق ناهار خوری ایده جالبی می باشد.

آبی : این رنگ باعث کم شدن ضربان قلب میگردد و یک آرامش دوست داشتنی به ساکنین منزل می دهد. برای استفاده از رنگ آبی چه جایی بهتر از اتاق خواب میباشد؟ البته استفاده از آبی آسمانی و آبی روشن برای آشپزخانه هم می تواند مفید باشد. معمولا استفاده از رنگ آبی تیره ، بخاطر یاس و ناامیدی که در آن نهفته است توصیه نمیگردد.

زرد : زرد یک رنگ شاد میباشد ، اما در عین حال کمی هم خطرناک است اگر در استفاده از رنگ زرد در طراحی دکوراسیون زیاده روی کنید حس خشم و تندخویی را افزایش می دهد. پس بهتر است رنگ زرد را در کنار رنگ های آرام بخشی مثل سفید در دکوراسیون استفاده کنید.

سبز : سبزچون نمادی از طبیعت میباشد به واقع پر است از احساس و زیبایی و بزرگترین ارمغانش برای دکوراسیون خانه شادابی به بار می اورد. این رنگ را هر جای خانه که صلاح بدانید می توانید استفاده کنید.

بنفش : نمادی است از تجملات و طراحی های دکوراسیون در خانه های سلطنتی و اشرافی. بنابراین اگر می خواهید آشپزخانه منزل را به آشپزخانه ملکه مبدل کنید از این رنگ غافل نشوید. حمام هم جزء بخش هایی از خانه است که بخوبی با رنگ بنفش هماهنگ میگردد.

مشکی : این رنگ اگر به تنهایی استفاده شود دکوراسیون خانه را به عزاکده تبدیل می کند ، ولی اگر با رنگ سفید میکس شود می تواند طراحی دکوراسیونی پر زرق و برق و ایده آل را داشته باشد.

روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.