معماری

    در طراحی معماری داخلی خانه های دوبلکس معماران به فضای بزرگتر سالن و مجزا کردن اتاق های خانه از یکدیگر بیشتر توجه می کنند. در ادامه این مطلب تصاویری از انواع معماری های داخلی مدرن و لوکس.

    ایجاد تغییرات در دکوراسیون

    یکی از ساده ترین و ابتدایی روش ها برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی منزل نقاشی ساختمان است, هر خانه ای بعد از مدتی نیاز به تغییر و تحولات پیدا می کند و شما می توانید با کمک انواع.

     نقشه‌برداری (به انگلیسی: Surveying engineering) یا مهندسی نقشه‌برداری، به علم اندازه‌گیری دقیق و تعیین موقعیت نسبی یا مطلق عوارض روی سطح زمین گفته می‌شود. از این تعریف ساده چنین برداشت میکنیم که هدف، تعیین مختصات نقاط در سه بعد میباشد. در بعضی موارد، برای مشخص کردن موقعیت، بعد زمان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد (سنجش‌های نجومی و نقشه‌برداری ماهواره‌ای). مختصات مطلوب می‌تواند مختصات دکارتی XYZ و یا مختصات عرض و طول جغرافیایی باشد.

    فرانک اون گهري Frank Gehry:

    در تورنتو کانادا متولد شد. نام مذهبي اش ابراهيم بود و محض خنده او را ماهي (fish) صدا مي کردند. بلافاصله پس از جنگ دوم جهاني کانادا را ترک کرد و با خانواده اش در لوس آنجلس اقامت گزيد، آن هم نه در يک خانه ي ويلايي واقع در حومه سرسبز شهر که در مرکز شهري با تراکم جمعيت بالا و خطرناک.

    مقدمه:

    تغییرات جدید در شیوه ی معماری و طراحی داخلی بیمارستان ها و نیز تشخیص و استفاده از نیروهای متخصص پزشکی در این زمینه می تواند در بهتر شدن وضعیت سلامت بیماران موثر باشد.بکار گیری شیوه های جدید در طراحی به این معنی است که بیمارستان ها و مکان های درمانی علاوه بر برخورداری از امکانات خاص درمانی باید فضاهایی همانند هتل ها را داشته باشند چرا که این امر به تامین ارامش روانی بیماران کمک زیادی می کند.در این جا نقش مصالح در اجرای اهداف مذکور را نمیشود نادیده گرفت.مصالحی که بتواند علاوه بر تامین شرایط رفاه فیزیکی,امنیت کاربران را نیز به وجود اورد.

    کودک جزيي از جامعه انساني شهرنشين است و توجه به او از قوانین شهرنشيني است. با اين حال گويا اين قسمت از جامعه در شهرهاي ما خیلی جدي گرفته نمي شوند. مگر به مناسبت روز جهاني کودک آن هم با پخش کردن چند کارتون. از آموزش اصول شهروندي گرفته تا رعايت ضوابط استاندارد محيط هاي خاص آنها. چند مدرسه يا مهد کودک را می شناسید که با شرايط جسمي کاربر آن يعني کودک همخواني داشته باشد؟

    واژه شناسی:

    در این بحث مظور از تداوم یک اثر ماندگار و جاودان ان است که در طول زمان و یا بنا به گفته الکساندر بی زمان بودن اثر میاشد.پیش از پرداختن به این بحث ,باید توجه کرد که درک واژه جاودان و ماندگار و جایگاه ان در معماری و نیز مقایسه ان با واژه هایی که امروز خواسته یا نا خواسته به نادرست برابر ان به کار می رود ادامه مسیر را هموار تر می سازد.

    هدف برگزاري نمايشگاه: فکر تسخير قلب مخاطب و علاقمند به هر شکل ممکن موجه و قانوني

    براي ورود به اين مفهوم مهم يعني نمايشگاه و بالاخره غرفه، نیاز مي داینم تعريفي کلی از هر کدام ارائه دهیم تا بتوانیم الگويي صحيح از آن تعاريف به دست آوریم.

    براي به وجود آمدن هر ساختماني پيش از هر چيز بايد فضا و قطعه زميني موجود باشد تا در آن ساخت و ساز را انجام دهیم. در دانش معماري اين قطعه زمين را "سايت پروژه" مي نامند. فارغ از نوع کاربري مورد نظر طراح، بدون شک شرايط و وضعيت موجود اين زمين تاثيرات مستقيمي در طی طراحي و اجراي ساختمان دارد.

    فلسفه ی بهسازی و تقویت ساختمان ها:

    می دانیم که برای هر ساخمان و سازه ان ,در موقع طراحی یک سطح وظیفه در نظر گرفته میشود که متضمن حداقل شرایط قابلیت بهره برداری از ان است و معمولا برای اینکه با اندک نوسان شرایط,ساختمان و سازه ان به پایین تر از سطح وظیفه تنزل نکند و غیر قابل بهره برداری نشود,در طراحی انها یک حاشیه ایمنی مناسب در نظر میگیرند ,یعنی سطح طراحی را بالاتر از سطح وظیفه اختیار کرده و ساختمان و سازه انرا چنان طراحی می نمایند که در مواقع ضروری بتوانند وظایف کمی سنگین تر را نیز بدون تحمل خسارت و یا با تحمل خساراتی ناچیز به انجام برسانند.

    هتل

    هتل يک واژه فرانسوي و آن مکاني است که تسهيلات لازم براي اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد يا مسير حرکت فراهم میکند.

    تعریف واژه ی فرهنگ:

    واژه ی فرهنگ اولین بار در زبان پهلوی ساسانی مشاهده شده و در متن باز مانده از اوستا و نوشته های فارسی باستان صورت باستانی ان پیدا نشده است.شکل پهلوی ان (فرهنگ)است که از پیشند (فر)به معنای پیش و ریشه ی باستانی(ثنگ)به معنای کشیدن است.

    چگونگی برخورد با طبیعت و معماری در آن، واکنشی است که هر انسانی در هر بخشی از زمین داشته و دارد. دراین میان گذشتگان همواره تلاش کرده اند به نوعی در تعامل با اقلیم منطقه نسبت به ساخت بناهای و محیط زندگی خود همت کردند اما امروزه انسان به کمک مصالح و تکنولوِژی تازه سعی در مقابله با اقلیم داشته و در این میان در خیلی از موارد شاهد استفاده از روشهای طراحی شهری و ساخت و ساز مسکونی و به کار بردن مصالحی هستیم که صرفاً اقتباسی بوده و نمی تواند در طولانی مدت در مقابل تغییرات و تاثیرات اقلیمی محیط های گوناگون پاسخگو باشد.

    نكته جالب توجه در مورد عكاسي صنعتي معماري اين است بزرگترين فایده و نكته جالب در آن، همزمان مي تواند بزرگترين نقطه ضعف آن نيز باشد! آن نكته چيست؟ خيلي ساده است ، اينكه سوژه هاي شما (ساختمانها) حركت نمي كنند! بنابر اين لازم نيست نگران از دست دادن موقعيت سوژه و موارد همانند ان باشيد. اما نكته منفي اين است كه شما نميتوانيد سوژه خود را حرکت دهید.

    تصویر مجسم (پرسپکتیو perspective )

    تعریف:نمایش سه بعدی یک جسم بر روی صفحه ی تصویر را پرسپکتیو ان جسم می گویند.

    تصاویر دو بعدی مانند پلان,نما و مقطع را تصویر های اورتوگرافیک مینامند.این گونه تصویر ها برای اجراکنندگان نظیر صنعتگران و..کاملا قابل فهم نیستند,در این صورت به منظور روشن تر ساختن طرح ,از ترسیمات سه بعدی بهره برداری میشود.

    ماکت سازي با استفاده از مقواي يونوليت :

    اين نوع ماکت سازي بيشتر برای ساختن ماکت های اوليه (اتود) به کار برده میشود. 

    ماکت سازي با استفاده از مقواي ماکت :

    اين نوع ماکت سازي به خاطر تنوع رنگي مقواي ماکت ودرعين حال محکم و نسبتا قیمت ارزان داشتن آن در بين دانشجويان طرفداران بسيار دارد از عیب های اين نوع کار مي توان سخت بریده شدن ان در کارهای ظریف و محدود بودن ضخامت ان اشاره کرد.

    رولوه

    رولوه چيست

    رولوه به معناي برداشت (تهيه نقشه هاي ) وضع موجود میباشد. در واقع كار رولوه برعكس كاري میباشد كه به طور رایج براي ساخت يك بنا بكار برده میشود.برای ساخت و يك بنا، ابتدا نقشه هاي آن تهيه ميشود و سپس بر اساس نقشه هاي اجرايي، ساختمان ساخته مي شود. حال اگر ساختمان موجود باشد ولي نقشه اي از آن در دست نباشد مي توانیم از روي ساختمان نقشه هاي آن را تهيه کنیم كه به اين كار رولوه مي گويند.

    تفاوت معماري كليسا و مسجد

    كليسا از لحاظ لغوي:

    واژه كليسا از واژه يوناني اكلسيا گرفته شده است . به معني جماعت و محل جمع شدن مومنان مي باشد جماعتي که با همدیگر هدف مشتركي دارند و هدف مشترک آنها پرستش خداوند است.

    راه پله=پله=ESCALIER

    تک پله=پلکان=STAIR

    تعریف:وسیله ی ارتباط بین دو اختلاف سطح را پله می نامند.

    توجه 1:حساس ترین و مهم ترین قسمت یک ساختمان ,راه پله ان میباشد.بدین منظور جهت نمایش جزئیات اجرائی آن,از قسمت راه پله برش تهیه نموده و از قسمت های مختلف ان نقشه ی بزرگنمایی تهیه می نمایند.

     زماني است که ارائه طرح هاي معماري مانند طراحي پلان ساختمان ها و سازه هاي گوناگون بطور دستي جاي خود را به راندو کامپيوتري داده اند و با استفاده از کامپيوتر و نرم افزار هاي گوناگون و پلاگين هاي متعدد مانند پلاگين وي ري vray و … به راندو کردن طرح ها مي پردازند زيرا سرعت عمل و کيفيت و سادگي انجام کار با استفاده از نرم افزار ها همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار معماري آرشيکد archicad و … بيشتر و بهتر است و کاربران با استفاده از اين نرم افزار ها و پلاگين هاي کاربردي معماري براي تري دي مکس و ساير نرم افزار ها به طراحي و راندو بهتر و آسان تري مي پردازند و مواردي مثل طراحي انواع سقف هاي پيچيده و … به وسیله ی از اين نرم افزار ها خیلی بهتر انجام میگیرد.

    تعريف کلاژ:

    چسبانه‌کاري يا کلاژ شیوه ای در توليد آثار تجسمي است که در آن مصالح و مواد گوناگون (چون کاغذهاي رنگي، مقوا، پارچه، ريسمان، بريده روزنامه، عکس و جز اينها) را بر سطح کار خود تخته يا مقوا با ترکيب  مناسب باید چسبانید. و گاه با نقاشي و طراحي به کامل کردن آن مي‌پردازند. به اثري که از چسبانه‌کاري به دست‌مي‌آيد چسبانه مي‌گويند.

    برش عمودی(انگلیسی section -فرانسوی coupe)

    برش عمودی یک برش فرضی قائم در جهت طول و یا عرض ساختمان ترسیم میشود.در ساختمان محل برش ها را طور انتخاب میکنند که پله ها در ان مشخص شود چنانچه لازم باشد از یک ساختمان چندین برش ساده و یا برش شکسته تهیه میشود.

    توجه:در برش فقط ارتفاعات اندازه گذاری میشود(ارتفاع طبقات-ضخامت سقف - ارتفاع در و پنجره-جان پناه-پشت بام و...)

    اندیشیدن به فضاي معماري، مستقل از ابزار طراحي آن نمیباشد. به این معنا که هر ايده و تفکري در حوزه معماري احتیاج به ابزارها و شرايطي دارد تا بتواند نمود عيني پيدا کند و هم‌چنين قابل درک براي سايرين شود. در اين ميان دياگرام (زباني ترسيمي براي نمايش نحوه درست سازماندهي فکر) به عنوان زيرشاخه‌اي از تفکر گرافيکي، داراي اهميت خاصی میباشد. ديگرام بياني‌ است از سازماندهي فضايي، ارتباطي، فرمي و … که به‌طور هم‌زمان مجموعه‌اي از اطلاعات را که نمايشگر تفکر در مورد آن میباشد، بر روي کاغذ به نمايش مي‌گذارند…

    باید گفت رشته  ی معماری از نظر تعداد و تنوع نرم افزار های کاربردی در  رشته های دانشگاهی قرار دارد و به خاطر این که همیشه تنوع باعث دشواری انتخاب میشود,سعی کردیم معرفی نرم افزار های معماری را در زیر برای شما ارائه دهیم.

    محل استقرار ساختمان در زمين:

    محل استقرار ساختمان در شرايط متعارف بايد در قسمت شمالي زمين قرار گیرد، در موارد استثنائي مانند وجود درختان قطور و يا شرقي غربي بودن زمين و نظاير موضوع با توجه به وضعيت استقرار ساختمان هاي کناری در شوراي معماري مطرح و تصميم لازم اتخاذ مي گردد .

    نحوه احداث بنا در شرق ، غرب و يا جنوب ملک

    چنانچه تراکم مجاز در ساختماني به علت هایی به مقدار صد در صد پر نشود يا مالک نخواهد همه ی تراکم مجاز را در قسمت شمالي زمين بسازد ، مي تواند بقیه ی تراکم را در ضلع جنوبي ، شرقي يا غربي و بصورت يک يا چند واحد مستقل يک طبقه ایجاد نمايد.

    مصالح ساختماني، عبارت است از موادي که براي ساخت‌وساز به کار برده میشوند. خیلی از موادي که به صورت طبيعي به وجود می ایند (مانند رس، ماسه، چوب، سنگ و حتي شاخ و برگ‌هاي کوچک)، براي ساختن يک ساختمان استفاده میشوند. به غير از مواد و مصالح طبيعي، برخي از مواد ساخته شده به وسیله ی انسان نيز به شکل ترکيبي، در ساخت‌وساز استفاده مي‌شوند. در بسياري از کشورها، توليد مصالح ساختماني به صورت يک صنعت شده است به علاوه ,استفاده از اين مصالح، مشاغل و پيشه‌هاي زيادي، همانند نجاري، لوله‌کشي، سقف‌سازي و عايق‌کاري را ایجاد کرده است.

    معماری کالبد و جسم تاریخ است.روح سرگردان همه اتفاق های تاریخی معطوف و وابسته به این جسم است .تا این جسم زنده بماند و حیات داشته باشد خبر ها وخطر هایی را نیز که ذهن تاریخی یک ملت را می سازند هم زنده خواهند ماند.در واقع مراقبت از جسم تاریخ جلوگیری از پنهان محافظه تاریخی و خالی کردن شهر از فضاهایی است که زمان دخول به خاطره ها وخبر هارا یاد اوری میکنند که یا از عمد مغفول مانده اند و یا غافلا از یاد رفته اند.

    تاریخچه معماری سبز در ایران

    دوره اول از سال ۵۷-۴۷ :

    این دوره مصادف بود با اواخردوره’ مدرنیسم. از این دوره بود که جریان مدرنیست نیز یک گرایش تاریخی پیدا کرده بود. با کارهای نادر اردلان و کامران دیباکه درایران تلاش در زنده کردن معماری ایران داشتند این روند در ایران نیز جلو میرفت.

    طراحی معماری در اصل استفاده از فضا,بافت,نور,سایه,مصالح,برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه,ساخت و فناوری است به منظور دست یابی به اهداف زیبا شناختی,عملکردی و اغلب هنری که این توضیحات را میتوان به عنوان مقدمه ای از معماری در نظر گرفت.

    قوس که در زبان فارسی کهن چَفد گفته میشود، در تعریف هندسی٬خط یا شکل منحنی میباشد و در اصطلاح معماری٬به باریکه تاقی که روی سر در یک درگاه قرار دارداطلاق میگردد. تاق به طور کلی٬به مفهوم پوشش بین دو دیوار است و شکلی که تاق از نظر ترکیب تابع آن میگردد همان چفد است.لذا با تعریفی دیگر٬ میتوان تاق را ادامه چفد دانست.

    09133072959