مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

انواع دتایل ساختمانی

انواع دتایل ساختمانی در نقشه های ساختمانی مسکونی

1-کف سازی

  • کف سازی اتاق های معمولی
  • کف سازی سرویس ها (فضاهایی که با اب در تماس هستند,مانند آشپزخانه,حمام و…)

به هرنوع عملیات ساختمانی که بر روی سطح زمین طبیعی و یا سقف طبقه انجام می گیرد، تاکاربری و عملکرد فضا را امکان پذیر سازد، ((کف سازی )) می گویند. با توجه به این متوجه می شویم، که برای آن که هر فضایی کارایی مورد نیازرا داشته باشد نیاز به کف سازی مخصوص آن مکان دارد. بنابراین انتخاب نوع کف سازی بستگی به ۲عامل محل قرارگیری و عملکرد آن مکان دارد.

کف سازی بخش مهم و تعیین کننده ایی در ساختمان و حتی خارج از آن است چرا که این عنصر ساختمانی نه تنها شامل فضا های داخلی یک ساختمان مانند: اتاق ها، راهروها، سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه و حتی تراس میباشد بلکه کف سازی حیاط پیاده رو ها وحتی زمین های ورزشی از این حیطه خارج نمیباشد.

مشخصات کف سازی ساختمان :

مشخصه مهم کف سازی محکم بودن و پایداری آن است مقاومت در برابر نفوذ و عبور رطوبت از دیگر ویژگی های اصلی کف سازی است همچنین کف سازی باید دارای پایداری مناسب باشد از ویژگی های دیگر کف سازی می توان از مقاومت در برابر صوت و حرارت وهمچنین مقاومت در برابر آتش نام برد.

انتخاب نوع کف سازی بستگی کامل به محل و نوع عمل کرد آن دارد بنابراین باتوجه به مورد درصد تفاوت کیفیت بالا را برای طرح و ساختن کف سازی باید در نظر گرفت در محل هایی که مثلا رفت و امد وسایل سنگین مورد طراحی باشد محکم بودن و مقاومت کف سازی اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد درکف سازی زیر زمین ها یا سرویس های بهداشتی نفوذ رطوبت عامل اصلی نوع کف سازی است در فضاهایی مانند ایستگاه های راه آهن یا اداره ها پایداری کف سازی بسیار بیشتر از فضا های مسکونی مورد نظر است در کف سازی بام ها بهتر است تاثیر نفوذ سرما وصوت و همچنین سرما و گرما نیز علاوه بر نفوذ رطوبت موردنظر باشد وبالاخره درمکانهایی مانند پارکینگ های طبقاتی پایداری کف سازی دربرابر اتش سوزی ویا تاثیر مواد شیمیایی بایستی پیش بینی شود.

باتوجه به مسائل بالا متوجه میشویم که باتوجه به مکان قرار گیری و عمل کرد فضا انواع مختلفی از کف سازی های گوناگون را می توانیم طراحی و اجرا کنیم در انتها مسائل اقتصادی و همچنین زیبایی نیز هر یک به تنهایی می تواند در انتخاب گونه ی کفسازی به نوبه خود مؤثر باشد.

کف سازی

2-اتصال جانپناه پشت بام به سقف

3-دتایل آبرو پشت بام

قبل از عایق کاری باید ویژگی های بام از لحاظ سطح، تعداد لوله های بخاری، فاضلاب و هواکش که در نقشه ساختمان مشخص شده است در نظر گرفته شود و بر مبنای آن زیرسازی – شیب و جهت آن تعداد لایه و نوع پوشش به طریق زیر طرح ریزی شود.

زیرسازی :

زیرسازی بام باید به مقدار کافی استحکام داشته باشد به گونه ای که از وارد امدن وزن قابل توجهی بر آن تغییر مکان ندهد. از این طریق باید از پوکه با سیمان و یا سیمان اسفنجی که سبک و محکم است استفاده گردد و روی آن با قشری صاف از ملات ماسه سیمان پوشیده گردد .در مواردی که زیر عایق کاری اسفالت باشد نیاز به استفاده از سیمان نمیشود.

شیب :

ایجاد شیب برای جاری شدن آب باران به داخل فاصل آب است که حداکثر تا ۱۰درجه شیب می رسد.

تعداد لایه :

تعداد لایه ها وابسته به نوع پوشش ,شرایط جوی و نوع استفاده از عایق دارد چنانکه بتوان مثلا علاوه بر ایجاد مانعی در برابر نفوذ آب و رطوبت در تابستان نیز از آن به عنوان مهتابی (تراس) استفاده کرد در صورت مفروش بودن با سیمان مسلمأ هر چه تعداد لایه های عایق بیشتر شود مقاومت زیادتری دارد و در اثر فشار و شرایط دیگر ترک پیدا نمی کند و در صورت استفاده از اسفالت می توان از تعداد کمتری از لایه های عایق استفاده کرد.

بدین ترتیب سه لایه برای اسفالت و چهار لایه برای فرش سیمانی باید استفاده شود .

ابرو پشت بام

4-اتصال دیوار خارجی به کف سازی حیاط و کف سازی داخل ساختمان

5-اتصال دیوار داخلی ساختمان به کف سازی و پی

6-اتصالات اسکلت فلزی

  • اتصال فنداسیون و صفحه زیر ستون به ستون
  • اتصال پل به ستون
  • اتصال تیر پوشش به پل
  • اتصال بادبند به پای ستون
  • اتصال ضربدری بادبند
  • اتصال بادبند به پل

7-اتصالات اسکلت بتن آرمه

در چند سال اخیر سازمان نظام مهندسی اصفهان به منظور بالا بردن ایمنی در ساختمان ها ، ایجاد شبکه هم بندی اصلی در میلگرد های ساختمان های بتنی جهت سیستم زمین را مرسوم و مهندسین طراح و ناظر تاسیسات الکتریکی را ملزم به رعایت ان نموده است.در این رویه ، یک میلگرد اضافی با قطر حداقل ۸ میلیمتر در فوندانسیون و سقف ها به میلگرد های اصلی سازه بسته میشود و سپس جوش داده می شود. شبکه ایجاد شده در فوندانسیون و سقف ها از راه اتصال میلگرد هم بندی در ستون های منتخب، شبکه هم بندی سقف و ستون ها را تکمیل می کند.

روش ذکر شده به دلیل فنی ، اجرایی و اقتصادی با مخالفت برخی از کارفرماها، مجریان و مهندسان طراح و ناظر رو به رو است. عامل های ذکر شده موجب گردید که این موضوع مورد جستوجو و بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل درقالب مقاله، به جامعه مهندسی تقدیم شود.امید است این نوع فعالیت ها منجر به گسترش بحث های کارشناسی شده و در پایان منجر به بازنگری ضوابط درجهت بهتر شدن کیفیت ارائه خدمات مهندسی شود.

کف سازی اتاق های معمولی

مشخصات این کف سازی به ترتیب از کف اتاق به قرار زیر میباشد:

  • ضخامت مورائیک ,معمولا 3 سانتی متر
  • ملات ماسه سیمان زیر موزائیک ,2تا 3 سانتی متر
  • بتن سبک زیر ملات ماسه سیمان ,4تا 10 سانتی متر
  • بلوکاژ(سنگ چینی با قلوه سنگ را بلوکاژمی نامند)25 تا 85 سانتی متر

توجه:چنانچه کف سازی نیاز به عایق کاری داشته باشد,زیر ملات ماسه سیمان,در کف سازی,قیر گونی انجام میدهند,به طوری که زیر قیر گونی مورد نظر به اندازه ی 2تا3 سانتی متر ملات ماسه سیمان قرار میدهند.چنانچه رطوبت از حد معمول بیشتر باشد ,قیر گونی را در دو لایه انجام میدهند که به ان (ایزولاسیون دوبل)مینامند.

کف سازی
کف سازی

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.