مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

معماری نمایشگاه

هدف برگزاري نمايشگاه: فکر تسخير قلب مخاطب و علاقمند به هر شکل ممکن موجه و قانوني

براي ورود به اين مفهوم مهم يعني نمايشگاه و بالاخره غرفه، نیاز مي داینم تعريفي کلی از هر کدام ارائه دهیم تا بتوانیم الگويي صحيح از آن تعاريف به دست آوریم.

……………………………………………………………………………………

نمايشگاه:

فضايي است مناسب براي ارائه اجناس اعم از صنعتي، تجاري و بالاخره فرهنگي و هنري، که هر کدام از موارد مصالح و ابزارهاي لازم را مي خواهد. اين مصالح و ابزار در اختيار فکري است که هدف صاحب کالا را برآورده کند و بنابر بر نياز به معرفي بهينه کالاهاي مورد نظر تاکيد دارد.

نمايشگاه که سابقه اي درازمدت در همه ی تمدن ها و اقوام و ملل داشته و دارد، در گذشته به نام بازارهاي مکاره در جوامع شرقي بوده و هست؛ با اين تفاوت که در گذشته اهداف و انديشه هاي تبليغاتي با امکانات جغرافيايي و شرايط اقتصادي آن زمان و ابزارهاي ممکن و ساده خويش به کار مي رفت و حالا ابزارهاي امروزين که بي ترديد هم از نظر شکل و هم از نظر عمل با گذشته متفاوت هستند، استفاده مي شود. به عنوان مثال در کشورهايي از قبيل مصر و عراق و ايران در گذشته بازارهاي مکاره در ميدان هاي بزرگ شهر و در زير چادرهاي رنگارنگ، در برخي از روزهاي هفته برگزار مي شود که نامش به همان روز اختصاص مي يافت مثل چهارشنبه بازار و جمعه بازار. اما امروزه نمايشگاه هاي طولاني تر و متنوع تر و يا انديشه هاي زيربنائي محکم تر با اهداف معين طراحي مي شوند و همه ساله در تاريخي معين شروع و در تاريخي تعيين شده پايان مي يابند. مثلا در اروپا بيش از چهل سال است که نمايشگاه بين المللي ميلان در ايتاليا در ماه اکتبر شروع مي شود و به مدت پانزده روز ادامه دارد.

بلافاصله بعد از آن نمايشگاه هانوفر در آلمان شروع به کار مي کند که آن هم پانزده روز ادامه دارد. تعيين تقويم زماني اين دو نمايشگاه با هماهنگي يکديگر برنامه ريزي شده تا علاقمندان و بازرگانان که از دور دست به اروپا مي آيند در يک زمان يک ماهه همه ی نيازهاي خود را در دو کشور اروپايي و رقيب پیدا کنند.

فضاي نمايشگاه:

فضاي يک نمايشگاه بايد به دست معماران مجرب طراحي شده باشد. فضاهاي باز بايد محوطه سازي هاي زيبا داشته باشد، در فضاهاي باز از گياهان آرايشي و آب و سبزه حتما بايد بهره برد، براي انبساط خاطر بينندگان و شرکت کنندگان در نمايشگاه بايد انواع وسائل رفاهي و بهداشتي در انجا قرار گیرد.

مي دانيم که بازديد از يک نمايشگاه همانند بازديد از يک موزه بسيار خسته کننده میباشد، چرا که فرد در یک زمان دو انرژي فيزيکي و ذهني خود را به کار مي گيرد، هم ناگزير از راه رفتن است و هم به فکر کردن و تصميم گيري احتیاج دارد که اتلاف اين دو، انرژي زیادی را تلف مي نمايد و باعث خستگي زیاد مي شود.

اينجاست که برگزار کننده بايد فکر همه ی نکات باشد. مثلا فضاي استراحت از قبيل کافه تريا و رستوران هايي با فضاي دلپذير و فضاهايي براي بازي و سرگرمي کودکان بازديد کننده زير نظر مربيان با تجربه در نظر گرفته شود تا در زماني که خانواده های آنها مشغول به دیدن نيازمنديهايشان هستند، کودکان را سرگرم کنند. همانطور که گفته شد هدف از برگزاري نمايشگاه در يک جمله تسخير قلب بيننده و مخاطب به هر نحوی و موجه و قانوني است، که در اين مسير آنچه لازم است شناخت مشتري و روان شناسي اوست که از روش هاي دستيابي به موفقيت است.

تعريف غرفه:

غرفه فضايي کوچک است که در واقع واحدي است از مجموعه يک نمايشگاه که بنا بر نياز جهت ارائه کالايي خاص ایجاد میشود.

اولين نکته در طراحي غرفه آن است که به جاي ظاهر زیبای غرفه،اندیشه ی مورد نياز نوع کالا بايد مشخص کننده ظاهر و شکل فضاي محدود غرفه باشد. از مهترين نکات، در نظر داشتن مقياس حجمي کالا متناسب با کل فضاي غرفه میباشد. مثلا اگر جواهرات را نشان مي دهيم بايد بيستري مناسب براي آن ایجاد کنيم و نورپردازي خاصي را تدارک ببينيم و يا اگر اتومبيلي را قرار است نمايش دهیم بايد بدانيم چه نوع بستري براي اين حجم تدارک ببينيم و البته نورپردازي مناسب آن را نيز بايد طراحي کنيم. در يک غرفه شکل و ظاهر غرفه بايد دعوت کننده باشد. با ابزار امروزي از قبيل رنگ نور تصوير و شيوه هاي ديجيتالي صورت و تصوير است که مي توان جذابيت توجه بينندگان را فراهم کند.پاسخگويي متناسب از سمت متخصصان و خوش آمدگويي آنها در اثرگذاري بر روي مشتري مهم است.

برخي نکات لازم براي برپايي غرفه هاي يک نمايشگاه

هدف يک نمايشگاه در يک اقتصاد سالم گذشته از يافتن خريدار با مشتري بايد بالابردن سطح توقع و سليقه عمومي جامعه باشد. به اين معني که ضمن رقابت سالم با سازندگان و آفرينندگان ديگر، کوشش براي بالابردن سطح فرهنگ خريدار مورد توجه قرار بگيرد. براي رسيدن به اين نسخه برداري از اجناس خارجي تا حد امکان بپرهیزید و در عوض واحد تحقيق در مورد کالاهاي توليد افزايش پیدا کند.

علاوه بر اين براي نمايشگاه ها و يا غرفه هايي با مساحت کم، انتخاب نمايشگرهاي فکر شده و طراحي شده بنابر احتیاج همان کالاي خاص و در ارزش گذاشتن آن با نورپردازي هاي حساب شده و همچنين پاسخگويي مناسب از طرف گردانندگان نمايشگاه به مخاطبين نيز موجب موفقيت بيشتر خواهد بود.

براي نمايشگاه هاي در سالن هاي بزرگ

  • طراحي عبور و مرور جمعيت و عبور آنها از مقابل کالاها به شکل فکر شده.
  • محاسبه نياز اکسيژن هواي لازم در فضاي عمومي که عدم آن باعث خستگي و دل زدگي بيننده از نمايشگاه مي شود.
  • در طراحي حرکت بينندگان ضمن اجبار ساختمان آنها به ادامه مسير تعين شده، هميشه راه خلاصي و گريز از مسير مارپيچ وجود داشته باشد. در آرايش نمايشگاه ها حتما از گل و گياه طبيعي استفاده شود و در پلان کلي هر سالن بايد فضاي استراحت و رفاه از قبيل کافه تريا، فضاهاي استراحت مزين به گل و گياه طبيعي و احيانا آب و موسيقي وجود داشته باشد تا خستگي ناشي از فعاليت فيزيکي و ذهني توام را برطرف کند و بيننده وقت بيشتري را در نمايشگاه بگذراند. فضاهاي بهداشتي و دسترسي به آب آشاميدني موجب طولاني شدن امکان بيننده در نمايشگاه میشود.
نمایشگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.