مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

معماری هتل

هتل

هتل يک واژه فرانسوي و آن مکاني است که تسهيلات لازم براي اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد يا مسير حرکت فراهم میکند.

……………………………………………………………………………………

معادل هاي فارسي آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذير و مسافر خانه،که صرف نظر از درجه و کيفيت خدماتي آنها در دنيا قدمت چندين هزار ساله دارند.اين تاسيسات براي کسب و کار و ايجاد درآمد ایجاد مي شوند، و گرنه اقامت موقت از سوی خيريه، و انواع کم هزينه تري وجود داشته و دارند.بین نحوه ی مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه نزدیکی وجود دارد.

در زمان گذشته که مردم به علت کم بودن امکانات کمتر سفر مي کردند، در مقصد اغلب به منزل خويشان و آشنايان خود میرفتند که اين کار در سنت مهمان نوازي ايرانيان همراه با اقتصاد معيشتي آن زمان روش پسنديده و نیکویی بوده است.

اتاق اجاره اي کوتاه مدت در يک واحد مسکوني، چيزي بین مهمان پذير يا مکان های کم هزينه در ايران و ديگر کشورهاست.اين سنت پسنديده در بيشتر روستاها و شهرهاي شمالي ايران رواج دارد و به تقويت بنيه اقتصادي مالک خانه و استفاده بهينه از فضاي خالي کمک مي کند.در بسياري از شهرهاي توريستي اروپا نيز اجاره دادن اتاق اضافي به توريستها رسم بوده است.

در حال حاضر در ايران ايجاد مجتمع هاي خدمات رفاهي و بين راهي و کمپينگ قسمتی از برنامه زيرساختهاي گردشگري است.

هتل به مفهوم يک مجتمع خدماتي با هدف کسب درآمد و سود پديده تکامل یافته ای است که پيشينه آن به انقلاب صنعتي اروپا باز مي گردد،از انقلاب صنعتي تا به امروز دست کم چهار اتفاق به پیشرفت صنعت توريسم و هتل سازي و هتل داري کمک کرده است. اولین عامل، تغيير الگوي توليد و مصرف انرژي از سوختهاي گياهي و حيواني به زغال سنگ و سپس به انرژي هيدروکربني از آغاز قرن بيستم( که امکان تحرک انسان را در مقياس انبوه و سريع فراهم کرد..) توليد انبوه صنعتي و گسترش تجارت، آن هم به مقياس بزرگ.سوم اختراع و رواج خودروي شخصي و ترن و هواپيما و امکان حرکت سريع و آسان تر و نهايتا” بالارفتن سطح درآمد مردم همراه با کاهش ساعات کار و افزايش اوقات فراغت.

متل يا مجتمعهاي توريستس بين راهي

امروزه مسافران در مسير حرکت مي توانند در اقامتگاه هاي بين راهي بایستندکه متل ناميده شده اند.در گذشته کاروانسراها اين نقش را داشتند.متل از نظر لغوي ترکيبي از هتل و ماشين است.ساده ترين تسهيلات بين راهي قهوه خانه يا رستوران است که گاه تخت براي خوابيدن در اختيار مسافر قرار ميگیرد.

متل حتي از نظر شکلي هم مشابه  کاروانسراهاي قديمي است.در کاروانسرا، اتاقهايي که در اختيار مسافر قرار مي گرفت دور تا دور محوطه يا حياطي ایجاد مي شد که چهارپايان مسافر کش يا بارکش نگهداري مي شدند. بهترين متل هاي امروز دور تا دور يا کنار پارکينگ خودروها ایجاد مي شوند و دسترسي به اتاق را مستقيما” از پارکينگ امکان پذیر مي کنند. حتي تشريفات ثبت نام و تسويه حساب مسافر به صورت الکترونيکي انجام مي گیرد و مراجعه مسافر به ميز پذيزش ضرورت خود را از دست مي دهد. متل بر خلاف هتل از تسهيلات کمتر اما سرعت بيشتري دارد. مسافر بین راهي در جايي می ایستد که سريع غذا بخورد، استراحت کند و دوباره به راه ادامه دهد تا در زمان پيش بيني شده به هدف برسد.مسافر در استفاده از متل حتي همه چمدانهاي خود را به اتاق نمي برد، بلکه به بردن يک ساک اکتفا مي کند و بقيه اثاث خود را در ماشين مي گذارد.به همين علت، معمولا” در اتاق متل جايي براي اثاثيه مهمان وجود ندارد.

اما در هتل، مسافر زمان بيشتري در اختيار دارد و مي تواند از همه تسهيلات آن از جمله رستوران، فروشگاهها، سالن ورزشي، آرايشگاه و خشک شويي بهره مند شود.

ضوابط و اصول طراحي هتل:

هتل از آن دسته مباحثي به حساب می اید که بيشتر به عملکرد بنا توجه میکند تا به فرم آن.با اين نميتوان از فرم به عنوان يکي از مهمترين عناصر جذب مخاطب فارغ شد.

هتل ها از نظر کيفيت به چند دسته ي عمده تقسيم ميشوند.که در زبان عام از آنها به تعداد ستاره گفته ميشود.يکي از ايده هاي مورد استفاده در هتل ميتواند جداسازی فضاهاي سرويس دهنده

سرويس شونده باشد.که در کارهاي لويي کان ميتوان به خوبي آن ها را دید.

نکات مهم در طراحي هتل

  • مسير حرکت مهمانان، وسايل و کارکنان بايد مجزا باشد.
  • بخش سرايداري هر طبقه در امتداد راهروهاي منتهي به اتاق مهمانان سازمان دهي مي شود.
  • براي افزايش بازده بهتر است فاصله ی بين آشپزخانه – تحويل غذا – رستوران تا حد امکان کم باشد.

 خدمات مربوط به آماده سازي غذا و نوشيدني در هتل سه نوع است:

  • رستورانها و بوفه هاي شامل فضاهاي مهمانی که به آشپزخانه ي ماهواره اي شکل نزديک هر رستوارن و اتاق مهمانی نياز دارد و قسمت هاي پذيرايي در اتاق مهمانان هر طبقه وجود دارد.
  • يک يا دو رستوران و اتاق عملکردي که به يک آشپزخانه احتیاج دارد تا بتواند مستقيماً رستورانها و اتاقها را سرويس کند.
  • حداقل امکانات پذيرايي در هتل، ولي مجهز به رستورانهاي جداگانه باشد.
  • در هتل ها ممکن است دستگاههاي فروش سکه اي يا اغذيه فروشي هاي شخصي نيز باشد.
معماری هتل

 طراحي آشپزخانه در چند مرحله انجام مي پذيرد:

  • آماده کردن طرحي شامل تمام فضاهاي اصلي مورد نياز.
  • تعيين حداقل و حداکثر تعداد کارکنان لازم براي هر قسمت.
  • مشخص کردن تجهيزات و لوازم لازم براي هر قسمت.
  • تخصيص فضاها.

در آشپزخانه هاي هتلهاي متوسط به ازاي هر صندلي سطحي برابر يک متر مربع فضا احتیاج است.

 خدمات رخت شويي هتل ها به سه روش مي باشد:

  • کرايه ملحفه يا قرارداد با رخت شويي هاي بيرون از هتل.
  • يک بخش مرکزي که در داخل هتل و به وسیله ی بخش هاي آن انجام مي گیرد.
  • رخت شوي خانه در همان مجموعه و ساختمان که توسط هتل اداره مي شود.
  • اتاقها بنا به اندازه مي توانند شامل فضاي نشيمن با صندلي – تلويزيون – ميز کار – يخچال – ميز براي قراردادن کيف باشند.

موقعيت مکاني انواع هتل در شبکه توريسم هتل يک واحد اقتصادي است و بايد سودآور باشد،مگر اينکه اقتصاد آن به نظام گسترده تري وابستگی داشته باشد، مانند هتلي که يک نهاد يا صنعت ویژه براي کارکنان و مهمانان خود مي سازد و سود دهي مستقيم آن هدف سازنده نيست. اما اگر هتل را يک واحد درآمدزا در نظر بگیریم، اقتصاد آن به کل اقتصاد شبکه توريسم متصل شده است و ميزان درآمدزايي آن وابسته به رفتار شبکه است و از هر اختلالي که به شبکه وارد شود اثر میگیرد.

معماری هتل

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.