مشاوره ، طراحی ، فروش و اجرای دکوراسیون داخلی با بهترین کیفیت

معماری بیمارستان

مقدمه:

تغییرات جدید در شیوه ی معماری و طراحی داخلی بیمارستان ها و نیز تشخیص و استفاده از نیروهای متخصص پزشکی در این زمینه می تواند در بهتر شدن وضعیت سلامت بیماران موثر باشد.بکار گیری شیوه های جدید در طراحی به این معنی است که بیمارستان ها و مکان های درمانی علاوه بر برخورداری از امکانات خاص درمانی باید فضاهایی همانند هتل ها را داشته باشند چرا که این امر به تامین ارامش روانی بیماران کمک زیادی می کند.در این جا نقش مصالح در اجرای اهداف مذکور را نمیشود نادیده گرفت.مصالحی که بتواند علاوه بر تامین شرایط رفاه فیزیکی,امنیت کاربران را نیز به وجود اورد.

……………………………………………………………………………………

بیمارستان

ملاحظات طراحی و بررسی مقررات احداث بیمارستان:

طراحی و اجرای بناهای عمومی,از جمله بیمارستان ها با توجه به گستردگی,پراکندگی,پیچیدگی,عملکرد روابط میان ان ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار میباشد.اجرا و بکاربردن اصول و مبانی فنی صحیح و هماهنگ شده در کشور نه تنها باعث بهتر شدن کیفیت طراحی و کارایی بناها خواهد شد,بلکه موجب افزایش عمر مفید ساختمان ها نیز می گردد.از این جهت برخی ملاحظات مطرح شده  در طراحی بناهای درمانی تهیه شده به وسیله ی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور,معاونت امور فنی,دفتر امور فنی,تدوین معیار ها وکم شدن خطر پذیری ناشی از زلزله و…اورده شده است.در هر قسمت به طور کوتاه این قوانین بیان خواهد شد.در زمان طراحی چنین پروژه هایی ضرورت ها و الزاماتی وجود دارد که باید راه حل های مناسب برای دستیابی به ان ها پیشنهاد شود.

سیستم ساخت وساز خشک کناف راه حل های ساده و اثر بخشی را در پاسخ به این موارد به وجود اورده است در هر بخش به طور مشخص گروهی از راه حل ها و ساختار ها معرفی می شوند که می توان با اطمینان نسبت به عملکرد فنی,انها را گزید.

بهسازی صوتی(اکوستیکی):

با توجه به اینکه ایجاد ارامش و اسایش برای بیماران در محیط های درمانی امری مهم به حساب می اید.در این بخش به برخی از این موارد اشاره میکنیم و راه حل های مناسب برای کنترل کاهش و جذب صوت ارائه میشود.

دلایل تولید صدا:

سرو صدای تاسیسات مکانیکی:ناشی از سرو صدای سرویس ها, تاسیسات عبوری از داکت ها,تاسیسات داخل سقف ها و…

صدا های ناخوانده :سرو صدا های ناشی از فعالیت های جاری در هر فضا یا از فضاهای مجاور. به طور مثال :سرو صدای ترافیک و..همچنین وجود طنین در فضاهای باز مانده راه رو,راه پله,اتاق های انتظار و فضاهای ورودی می تواند در شنوایی و فهم صدا و نیز در عملکرد سیستم های اطلاع رسانی مشکل به وجود اورد.

بیمارستان

ایجاد سکوت وجلوگیری از صدای نامطلوب در قسمت هایی مانند مراقبت های ویژه,icu,بستری داخلی و …اهمیت فراوانی دارد .در این رابطه موارد زیر باید رعایت شوند:

  • پوسته های خاجی ساختمان بیمارستان باید عایق بندی مناسب صوت باشند.یکی از راه های موجود,اجرای پوسته دو جداره است.این عمل امکان استفاده از عایق صوت و حرارت مناسب را ایجاد میکنند.
  • فضاهای داخلی و خارجی قسمت هایی که تولید صدا میکنند,باید عایق بندی صوتی گردند.دیواره های داخلی مخصوصا دیواره هایی که هم جوار اتاق هایی مانند اتاق درد زایمان,سزارین و ریکاوری یا هم جوار راه روهای بخش هستند,باید به صورت دو جداره با عایق صوتی مناسب در میان دو جدار دیوار طراحی گردند و تا زیر سقف اصلی ادامه یابند.
  • درزبندی مناسب ودقیق در محل تلاقی سطوح و ساختار ها با یکدیگر رعایت شوند.
  • استفاده از دریچه های کم کننده ی صدا که باید در کانال ها و در امتداد مسیر دیوار های جدا کننده قرار گیرند.
  • در سقف های کاذب متوسط میزان جذب صوت برای فرکانس های میانی یکی از شاخص های تعیین کننده است(حداقل می بایست 5 درصد باشد)تا از ایجاد طنین یا همهمه در فضا جلوگیری کند.

 محافظت در برابر حریق

در جهت پایداری سازه در هنگام اتش سوزی و فراهم شدن زمان کافی برای خارج شدن متصرفین از ساختمان,محافظت از سازه اصلی و دیوار هایی جانبی هر بخش(با حداقل زمان مقاومت در برابر حریق)ضروری میباشد.

طبق آیین نامه محافظت ساختمان در برابر اتش دیوار های خارجی مراکز درمانی باید 60 دقیقه در برابر اتش مقاوم باشد.همچنین دور بند های قائم مسیر های خروج,پلکان های داخلی خروج و شیب راه های داخلی خروج باید به وسیله ی موانع حریق دوربندی گردند.دوربند های خروج قائم که چهار طبقه یا بیشتر را به هم وصل میکنند باید دارای حداقل 120 دقیقه مقاومت در برابر اتش داشته باشند.دوربندهای خروج قائم کمتر از چهار طبقه را به یکدیگر وصل میسازند باید حداقل 60 دقیقه مقاومت در برابر اتش داشته باشند.دیوار های مانع اتش باید از بالای مجموعه کف سقف تا زیر لبه ی کف یا دال سقف پیوسته بوده وبه طور مطمئن به انها وصل باشد.این دیوار ها باید به طور پیوسته در میان فضاهای پنهان مثل بالای سقف کاذب کشیده شوند.با فرض اینکه اسکلت ساختمان در برابر اتش محافظت شده است.هر بخش در بیمارستان ها ک منطقه مستقل اتش به حساب می ایند که باید دارای شرایط زیر باشد:

  • تمام دیوار های محدوده بخش(مراقبت ویژه نوزادان nicu,قلب,زایمان,جراحی,بستری داخلی,icuو…)از روی کف سازه ای ساختمان تا زیر سقف سازه ای ساختمان کشیده شوند و60 دقیقه مقاومت در برابر اتش داشته باشد.
  • لوله ها چه به صورت تک و چه به صورت دسته ای و سینی کابل برق که از دیوار ضد اتش عبور میکند با جزئیات مخصوص قابل اجرا با دیوار ضد اتش درزبندی گردد.به طوری که درز برای عبور اتش و دود نداشته باشد.
  • بخش هایی مانند مراقبت ویژه نوزادان,بخش اعمال زایمان ,کاتتریزاسیون قلب,جراحی قلب باز,و…در طبقه هایی باشد که در زیر ان بخش های دیگری از ساختمان قرار داشته باشد که از نظر تاسیسات منطقه اتش,منطقه ای جداگانه است,برای عبور لوله های انشعاب فاضلاب از سازه بین دو طبقه,راه های زیر را می توان انتخاب کرد:
معماری بیمارستان
  • در طبقه ی زیرین ,سقف کاذب از پنل های مقاوم در برابر اتش (مانندdrywall)برای حریق از بالا به پایین در نظر گرفته شود.در این حالت فضای داخل سقف کاذب طبقه زیرین به عنوان یک منطقه جدا گانه اتش طراحی میشود.
  • دور تمامی باز شو ها در کف و سقف سازه ای برای شفته ها به وجود می اید بادیوار ضد اتش با مقاومت 60 دقیقه پوشیده میگردد.
معماری بیمارستان

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به آسمان دکور می باشد.